William Stixrud, Doktor nauka, klinički neuropsiholog, direktor „William Stixrud and Associates“ u Silver Springu, Merilend, specijalista za grupne terapije radi neuropsiholške pomoći deci, adolescentima i odraslima koji pate od poremećaja u učenju i / ili emotivnih problema. Član nadzornog tima pri Nacionalnom medicinskom centru za decu i naimenovani u odeljenju za psihijatriju pri „George Washington University School of Medicine“.
Sarina Grosswald, Ed.D. je stručnjak za kognitivno učenje i nedavno je vodila prvo istraživanje takve vrste o uticaju TM programa na decu sa jezičkim problemima u učenju. Doktorka Grosvald i njen rad su bili veoma zapaženi u američkim medijima, uključujući PBS i ABC News.
James Krag, lekar je predsednik Udruženja Psihijatara Virdžinije i član Američke asocijacije psihijatara. Četiri godine je bio predsednik Virginia Association of Community Psychiatrists, a trenutno radi kao medicinski direktor na Liberty Point, ustanovi za boravišno lečenje adolescenata sa psihičkim problemima.
Doktori Stixrud, Grosswald and Krag odgovaraju na pitanja o sindromu hiper-aktivnog nedostatka pažnje (Attention Deficit Hyperactivity Disorder – ADHD).
P: Poznato je da su deca pod većim stresom nego pre. Da li to doprinosi razvoju ADHD i drugih problema?
Dr. Stixrud: Ja živim od procenjivanja dece koja se bore sa lošim uspehom u školi, problemima u ponašanju, depresijom i neurološkim poremećajima. Stres igra značajnu ulogu kod svih ovih problema. Ja vidim da mnoga deca pate od ADHD i problema sa učenjem i zaista je van svake sumnje da stres znatno remeti dečju sposobnost da uče i normalno se ponašaju u školi.
NAUČNA ISTRAŽIVANJA O TEMI
P: Kako deca reaguju na stres u školi?
Dr. Stixrud: Odgovor na stres često se naziva „reakcija borba-beg“ i verovatno je evoluirao milionima godina da bi nas zaštitio od grabljivica. Kada se borba-beg aktivira, vi ne možete jasno da mislite. S evolucione tačke gledišta, ako čovek razmišlja „šta da radim, šta je ispravno?“ dok mu se tigar približava, on će biti pojeden i neće preneti svoje gene na potomstvo. Priroda nas je zaštitila od razmišljanja pod stresom. Zbog toga je za dete koje je pod stresom veoma teško da razmišlja, uči, prati učitelja i upravlja svojim ponašanjem.
Rekao bih da je osnovni princip izvučen iz 20-ogodišnjeg izučavanja procesa učenja u mozgu sledeći: dete mora da se oseća bezbedno da bi učilo, jer ne možete da učite kada ste pod stresom.
NAUČNA ISTRAŽIVANJA O TEMI
P: Može li tehnika TM da ublaži ovaj stres?
Dr. Stixrud: Mislim da TM može igrati krajnje važnu ulogu u smanjivanju problema učenja i održavanja pažnje. U nekim školama transcendentalna meditacija već igra ogromnu ulogu u pomaganju deci da prevaziđu probleme sa učenjem, koncentracijom i ponašanjem.
(Pogledajte WWW.STRESSFREESCHOOLS.ORG)
NAUČNA ISTRAŽIVANJA O TEMI
P: Patim od ADHD i prosto ne mogu da sedim mirno, čak ni nekoliko minuta. Kako onda mogu da vežbam tehniku transcendentalne meditacije?
Dr. Grosswald: To je glavna prednost tehnike transcendentalne meditacije. Ona je vrlo jednostavna, nenaporna i laka za vežbu. Ona dopušta duhu da se smiri, a kada se um smiri, telo ga sledi na vrlo prirodan način. Sposobni ste da sedite smirenije, lako i udobno. Kao rezultat vežbe TM, određeni vidovi tog tihog, smirenog osećaja produžavaju se i posle meditacije. Vremenom počinjete da se osećate smirenije i spokojnije a nemir se povlači. Zbog toga se TM preporučuje i deci i odraslima koji se žale na nemir. Po ovome je TM jedinstvena.
Dr. Krag: Osobe sa ADHD imaju promenljivu pažnju. Ponekad ne mogu da se koncentrišu, a ponekad su preterano koncentrisane. Čak i sa razvijenim ADHD, TM tehnika ne samo da je laka, već je i krajnje preporučljiva. Mada ne mogu da kažem da će TM ukloniti ovaj poremećaj, video sam da se simptomi znatno smanjuju.
NAUČNA ISTRAŽIVANJA O TEMI
P: Imao sam ADHD u detinjstvu i još uvek imam problema da se fokusiram na bilo koju vrstu posla. Da li će mi upražnjavanje transcendentalne meditacije pomoći da se bolje koncentrišem?
Dr. Grosswald: Da, prema našim istraživanjima, hoće. TM tehnika deluje i kod dece i kod odraslih. Lako se uči i vežba, ne zahteva koncentraciju, naprezanje ili usmeravanje pažnje. Istovremeno, povećava sposobnost fokusiranja posle meditacije jer poboljšava rad mozga. Kada su vam oči zatvorene i meditirate, moždane veze odgovorne za pažnju i koncentraciju se poboljšavaju. Zbog toga su vaša moć fokusiranja i koncentracije bolji kada otvorite oči i krenete u aktivnost.
Mnogi simptomi ADHD su u stvari posledica stresa. Stres isključuje prefrontalni korteks mozga zbog čega je teško koncentrisati se ili fokusirati pažnju. Smanjivanje stresa poboljšava vašu pažnju, fokusiranje i koncentraciju – kao i sposobnost da delujete smireno, opuštenije i udobnije tokom stresnih situacija.
U našim istraživanjima sa decom našli smo poboljšanje od 20% za samo tri meseca nakon početka TM programa. Došlo je i do značajnih poboljšanja u pamćenju, organizaciji rada i psihološkim pokazateljima kao što su ponašanje, anksioznost, stres, pažnja, fokusiranje.
Dr. Krag: Bilo ko, ko duže pati od ADHD zna da su mu simptomi manji kada je odmoran i smiren, nego kada je umoran i zabrinut. Pošto TM stvara stanje smirenosti i stabilnosti, ona očito pomaže smanjenju problema ADHD.
NAUČNA ISTRAŽIVANJA O TEMI
P: Jedna od najgorih stvari kod ADHD je odustvo kontrole impulsivnosti, zbog čega dete neprestano prekida odrasle, govoreći vrlo impulsivno, usled čega odrasli postaju neraspoloženi. Da li TM može pomoći?
Dr. Stixrud: Apsolutno. Mnogi istraživači smatraju da je nedostatak samokontrole, ili nedostatak uzdržavanja, prvenstveni nedostatak osoba koje pate od ADHD. Jedan od mojih omiljenih pacijenata sa ADHD je visoki dečak. Star je 14 ili 15 godina i govori glasno. Uvek znam kada se on nalazi u zgradi. Jednom je pričao u čekaonici, a žena koja se bavi drugim pacijentima izašla je (iz svoje ordinacije) i rekla mu: „Kada dođeš ovde, moraš da budeš tih“. A on je uzvratio: „Kada bih mogao da budem tih, ne bih morao da dolazim ovamo“. A to je potpuno tačno.
Upražnjavanjem transcendentalne meditacije nervni sistem se smiruje i utišava. A kada vaš odgovor na stres počne da deluje normalno, vi ste prosto manje impulsivni. Mišljenja sam da postoje razlozi za verovanje da proces stišavanja duha i tela putem transcendentalne meditacije – što dovodi do povećane integracije u električnoj aktivnosti mozga, viđenoj kroz povećanje usklađenosti između dve hemisfere i prednjeg i zadnjeg dela mozga – omogućava deci mnogo bolju sposobnost da kontrolišu svoje impulse. Ona manje upadaju u probleme, razmišljaju pre nego što nešto urade i bolje sprečavaju težnju da se rastroje.
NAUČNA ISTRAŽIVANJA O TEMI
P: Zvučite kao da ste to iskusili iz prve ruke?
Dr. Stixrud: U pilot studiji na srednjoškolcima koji su patili od ADHD, razgovarali smo sa učenicima posle tri meseca upražnjavanja TM. Pitali smo ih: “ Šta ste zapazili posle nekoliko meseci meditacije?“
Skoro sva deca su zapazila stvari kao što su „Osećam se mnogo manje pod stresom, osećam se opuštenije.“ Većina je rekla: „Osećam da sam bolje organizovan(a). Čini mi se da bolje radim domaće zadatke. Više mi nije potrebna pomoć roditelja.“
Jedan krajnje impulsivni dečak rekao je: „Pre nego što sam počeo da meditiram, ako bih išao hodnikom i ako bi neki učenik naleteo na mene, ja bih se okrenuo i udario bih ga. Sada, posle tri meseca meditiranja, ako neko naleti na mene, zaustavim se i razmišljam: „Da li da ga udarim ili ne?““
Nekima to ne izgleda kao veliko dostignuće, ali iz sopstvenog iskustva rada sa impulsivnom decom i tinejdžerima,mogu reći da je veoma teško dostići ovako uzdržanu reakciju. Ako TM pruža detetu malo vremena između nadražaja i odgovora – tada dete može da promisli, planira, zapita se šta je ispravno činiti u takvoj situaciji – a upravo ovu sposobnost ono nije imalo pre nego što je počelo da meditira.
NAUČNA ISTRAŽIVANJA O TEMI
P: Da li postoje neka druga istraživanja koja ukazuju da bi TM bila od pomoći osobama sa ADHD?
Dr. Stixrud: Najveći broj naučnika smatra da je ADHD poremećaj višestrukih izvršnih funkcija. „Izvršne funkcije“ se odnose na funkcije prednjeg dela mozga – na mentalnu kontrolu i organizacione sposobnosti neophodne za svrsishodno ponašanje. Kada, na primer, treba da nešto uradite, morate biti sposobni da planirate, organizujete i držite neophodne podatke u svom pamćenju. Potreban vam je i samonadzor, da se upitate: „Kako napredujem?“
Svedočanstva u nekoliko stotina naučnih istraživanja o TM tehnici potvrđuju da ona poboljšava svaku od tih izvršnih funkcija. To je verovatno tako, delimično zato što TM povećava uređenost (koherenciju) moždanih talasa, a delimično zato što TM smanjuje stres – faktor koji pogoršava sve ostalo.
NAUČNA ISTRAŽIVANJA O TEMI
P: Mislim da je meditacija odlična stvar, ali bih želela da moje dete bude koncentrisano. Ne bih želela da postane previše pasivno.
Dr. Stixrud: Roditelji su ponekad zabrinuti da će deca izgubiti svoje nagone, ako postanu previše hladna usled meditiranja. Praktična iskustva pokazuju sasvim suprotno.
Istina je da TM donosi duboko opuštanje, no, s druge strane ona takođe i aktivira različite moždane centre. Ova jedinstvena kombinacija aktiviranog mozga i veoma opuštene fiziologije stvara brojne dobrobiti koje TM pruža. Zajedničko iskustvo ljudi koji se bave meditacijom jeste da oni ne gube svoje nagone, već uspevaju da ih lakše i delotvornije usmeravaju.
Oni ne traće energiju na brige i iščekivanja. Njihovo planiranje postaje bolje i više su usmereni na ostvarenje cilja. Ako pogledate stanje u školama u kojima deca redovno upražnjavaju TM, videćete da su deca zapanjujuće uspešna. Imaju izuzetna dostignuća u učenju, sportu, umetnosti – u svemu. Zbog toga mislim da je potpuno besmislena ideja da će TM učiniti decu pasivnom ili nezainteresovanom. Naprotiv.
NAUČNA ISTRAŽIVANJA O TEMI
P: Kako da meditiram kada imam malu decu, uključujući i jedno sa ADHD?
Dr. Krag: Očigledno, trebaće vam neka pomoć za to. Medjutim, držite na umu da cilj TM programa nije meditacija sama po sebi (mada je to vrlo smireno i prijatno stanje – 20-minutni predah), već je to odmor radi poboljšanja svakodnevnih aktivnosti. Kao roditelju deteta koje pati od ADHD, potrebna vam je najveća moguća energija i prisebnost. TM će vam pomoći da razvijete smireno stanje duha, što će dovesti do bolje komunikacije sa detetom.
NAUČNA ISTRAŽIVANJA O TEMI