У сваком детету чучи геније

Интервју с Др Ешли Деансом у културном додатку Политике, 21. маја 2011 – Образовање засновано на свести представља револуцију модерног доба, каже гост Београда физичар др Ешли Динс

Фото А. Васиљевић

У оквиру европске турнеје амерички физичар др Ешли Динс гостовао је у Београду где је на неколико предавања промовисао концепт образовања заснованог на свести, који је последњих година стекао популарност широм света. Докторирао квантну физику на Јорк универзитету у Торонту. Предаје образовање засновано на свести на Махаришијевом универзитету у Ајови. Радове о резултатима медитације и теорији суперсиметрије објавио је у познатим часописима (Psychology, Crime, and Law; Physics Letters; Journal of Geophysical Research и другим).

Ешли Динс је извршни директор Махаришијеве школе у Ајови (школа носи назив по оснивачу програма трансцендентaлне медитације – ТМ), ради за Фондацију познатог редитеља Дејвида Линча, и одржава презентације широм света о успесима које ученици постижу применом технике трансценденталне медитације. У Србију са њим је дошао и Швајцарац Феликс Кеги, задужен за организациона питања и одржавање презентација за подручје балканских земаља, а домаћин двојици странаца био је Савез за трансценденталну медитацију Србије у којој је за 35 година обуку ТМ прошло 30.000 људи.

На чему се темељи образовање базирано на свести?

Кренимо од вртића. Када уђете у вртић, видите да та деца стално нешто питају и желе баш све да знају. Ако причате са 16-годишњацима, они желе да знају само оно што треба да би добили оцену. На универзитету се усавршавате само у једној области, на докторату сазнајете све више о све мањој и мањој области. И та жеља са којом се сви рађамо да знамо све, остаје незадовољена. Онда се гомила стрес и незадовољство, зато што се школско образовање базира на усвајању информација, где вам потребно добро памћење и добар интелект. Међутим, постоји нешто основније од интелекта, а то је свест под којом подразумевам будност, отвореност, спремност за учење, креативност, интелигенцију.

Подсетићу вас на још једну чињеницу, а то је да су два најтежа периода ђачке недеље – петак по подне и понедељак ујутру. Понедељком су ђаци у стању спавања и спорог ритмичног дисања, а петком у стању сањања, и док учитељ пише по табли, они су на скијању на Алпима. Поред будности, спавања и сањања, постоји и више, четврто стање свести – а то је трансцендентална свест. У њој се помоћу медитације наша свесност смирује у стање унутрашње тишине и будности, дубоког нивоа одмора и релаксације. У том нивоу тело елеминише умор којег се не може ослободити чак ни за време дубоког сна. Док медитирате у мозгу се ствара више синапси него у будном или успаваном стању, и наше стваралачке способности на тај начин се максимално активирају, откривајући унутрашњег генија који чучи у сваком детету. Развојем целог мозга, чињенице почињете лако да памтите.

Поткрепите нам то конкретним резултатима ове технике.

У нашој школи у Ајови примамо сву децу, без пријемног, а по успеху спадамо у један одсто најуспешнијих школа у САД. Побеђујемо из математике, историје, спорта, драме, а у светском такмичењу у креативном решавању проблема наши ђаци већ четири пута узастопно су прваци. Ми их само подучавамо техници трансценденталне медитације, а извор креације они налазе сами у себи…

Дакле, формално школовање фрагментарно развија мозак и резултира фрагментарним, уским знањем, а уз ТМ технику развијате цео мозак, можете да искусите финије нивое мишљења, и истовремено примате разне врсте знања, од уметности, преко археологије па све до музике.

Истраживач Фред Тревис је испитивао на који начин за време медитације лева страна мозга комуницира са десном, и нашао да у будном стању нема много повезаности између различитих тачака у мозгу, у стању сна такође, док је за време медитације умреженост тих тачака огромна. Ако се питате зашто затвореници краду иако знају да је крађа кривично дело, разлог је лоша процена, неспособност доброг планирања, неконтролисање импулса, другим речима недовољно развијен предфронтални кортекс мозга.

На којим научним теоријама почива ова техника?

Прва студија о ТМ објављена је у часопису „Сајенс” 1970. До данас научна теза о четвртом стању свести потврђена је у 600 студија, од којих је 340 објављено у најугледнијим научним часописима. Реч је о револуцији модерног доба и новом концепту да је свест суштинска компонента и темељ универзума…

У физици се зна да је у основи свих природних закона и поља енергије такозвано јединствено поље, а медитацијом човек може оживети јединствено поље на извору мисли, када вам се отвара поље неограничене енергије, интелигенције и стваралаштва.

Реч је о новом знању, а разлог због чега је оно научно је у чињеници да је све ово проверено истраживањем. Студија обелодањена у „Психосоматској медицини” показала је да су срчани обољења у САД 87 одсто мања у групи која медитира. У америчком часопису „Хипер- тензија” објављено је да се уз ТМ смањио висок крвни притисак код ученика средњих школа. Људи постају толерантнији и мање непријатељски расположени, а студенти после шест месеци медитирања постижу боље резултате. У часопису „Едукација” објашњено је да су ђаци, који су били лоши у математици, због ТМ у 40 одсто случајева побољшали резултате барем за једну оцену. ТМ повећава кохеренцију, смањује неуротичност и депресију, условљава брже реакције због чега је практикују и спортисти…

Какав је ваш став према другим врстама медитације?

Све што радите утиче на вас. Ако седнете на кућни бицикл, нећете отићи никуда али доживећете добробит за ваш кардиоваскуларни систем. Добро чините организму ако једете здраву храну или вежбате јогу, али једино искуство трансценденталне медитације, потврђено је, омогућава развијање целог мозга и ваших свеукупних потенцијала. У томе је разлика.

Да ли је било отпора у школама да се прихвати ТМ, због бојазни да није у питању нека врста мистизма, религије?

У САД постоје врло стриктна ограничења када је подучавање школске деце у питању, а ТМ се већ подучава у државним школама зато што је препознато да то није религија. Најједноставнији тест је да видите да ли морате да верујете у то што вам се представља. У трансценденталну медитацију не морате да верујете али имаћете резултате. То је најлакша и најпријатнија ствар коју сте икада научили у животу.

Остварили сте сарадњу са школама на Балкану?

У Босни и Херцеговини постоји школа у којој се практикује ТМ, у Србији још не. Али нећете дозволити да суседи буду испред вас, зар не? У Европи сарађујемо са Мађарском, Италијом, Британијом, Шпанијом, Португалом. Школе у свој дневни распоред укључују два пута по 15 минута медитирања, на почетку и на крају наставе. Ко од ученика не жели, не мора. Медитирају и учитељи, и директор, а постепено почињу и родитељи када виде преображај свог детета.

Примећено је да су деца буднија, да науче више, и да наставници у школу долазе чешће. ТМ се вежба и у Аустралији, Уганди, Кенији, Гани, Африци, Тринидаду, Кини, Либану, Мексику, на Новом Зеланду, а у Бразилу је министар образовања недавно тражио да се два милиона ученика обучи медитирању.

Како сам упознао Дејвида Линча

Линч је једном приликом дошао у Ајову и тада обишао менаџмент Махаришијеве школе. Позвао сам га на школску представу, после које је рекао да до тада није видео игру са тако израженим хумором и невероватним осећајем за време и простор. Питао је у чему је тајна, а када је чуо да су то ефекти ТМ, одлучио је да направи фондацију и помогне свакој школи у свету која жели да уведе овај програм.

Пол Макартни и Ринго Стар придружили су се на презентацији у Њујорку, а Мартин Скорсезе, Џорџ Лукас и Клинт Иствуд промовисали су ТМ ветеранима америчке војске који су патили од посттрауматског стреса. Сви они, иначе, дарују новац Линчовој фондацији. Од 2006. када је редитељ посетио нашу школу, више од 400 школа у свету почело је да практикује ТМ. Број људи који медитирају се увећава, а њихови резултати расту као печурке.

Мирјана Сретеновић, Политика
објављено: 21.05.2011.
Фото А. Васиљевић